2013. április 2., kedd

Tedd vagy ne?



Hosszú idők óta megosztja F1 világát a csapatutasítás. Ki az első számú pilóta és ki a segítő? Egy rádiós üzenet és felbolydul a világ. Tényleg erre van szükség egy ilyen kaliberű sportban?. Meghatározni, hogy előzz vagy megmondani, hogy maradj a helyeden csak azért, mert a csapatnak szüksége van pár a pontra.
  
 Nem egy esetet jegyez a F1 történelem könyve, amikor elhangzott az a mondat „….faster than you!” - vagyis a csapat közölte veled burkolt formában, hogy enged már el a hátad mögött lévőt. Szükség van erre a piszkos játékra? Mindezt miért nem lehet  eldönteni  a pályán,  versenykörülmények között?
  
A válsz egyszerű, a F1 már nem csak a gyorsaságról és az egymás elleni harcokról szól. Ez sport régóta egy összetettebb harc. A csapatutasítás azonban mindig is egy vitát kiváltó ok lesz.
 
A rajongók és a Tv nézők azonban nem azt várják el, hogy azért győzzön egy pilóta, mert ő kedvezményezett a csapatnál. .

Micheal Schumacher és Rubens Barrichello között anno rendszeresen hallhattuk az egyértelmű utasítást, tavaly Fernando Alonso és Felipe Massa között szintén megismétlődött a megkérdőjelezhető előzés. Feltehetőleg azonban egyik sem váltott ki olyan visszhangot, mint a 2013-as szezon Maláj nagydíján a Mercedes és a Red Bull csapatnál is elhangzott félreérthetetlen utasítás.

Mi van abban az esetben, ha a pilóta nem hallgat a csapatára és mindenek ellenére is megelőzi, a csapatársát vagy éppen nem könnyíti meg az előzést. Egyértelműen felkészülhet egy háborúra és egy jó adag fejmosásra. Vettel és Webber között mindig is paprikás volt a hangulat és talán a maláj futam feltette az i-re a pontot. A pódiumon állók arcáról minden leolvasható volt. Undor, harag, csalódottság. Édes Istenem, nem arról szól ez a sport, hogy küzdj végtelenig és próbáld meg a lehetetlent. Miért kell egy alapjából nagyszerű sportágat elrontani egy ilyen értelmetlen szituációval?

Szerintem Vettel nem hibázott én is megtettem volna a helyében. Ő egy pilóta és nem egy gép, akinek megmondják, mit tegyen. Emberekről van szó és nem elektronikai cikkekről, akiket beprogramoztak. Rosberg helyében pedig igen is támadtam volna, még akkor is, ha megtiltották. Felnőtt emberekről, vérprofi versenyzőkről van szó, akik tudnak egymásra vigyázni. Akkor miért ne?

Sajnos azonban ez egy összetett játszma, és ha hibát követsz el vagy megszeged a szabályokat, kőkemény megtorlás vár rád.   S hogy tedd vagy ne? Szerintem minden estben szíved diktáljon és ne a csapatod, mert nem azért kerültél a F1-be, hogy korlátok között versenyez.

2 megjegyzés :

  1. Szia :)
    Őszintén szólva már nagyon vártam ezt a véleményezést tőled és hát mint szinte mindig, most is "belőlem írtál" ha lehet ezt mondani :)
    Szerintem a csapatutasítás alapjában véve nem túl sportszerű, esetenként egyenesen undorító (a Ferrarira gondolok) de bizonyos helyzetekben mégiscsak indokolt. Tegyük fel, ha 2010-ben Isztambulban Vettelt utasították volna, hogy maradjon a seggén Webber mögött, lehet hogy nem történt volna meg az a fatális hiba...Igen, most kicsit magam ellen beszélek, de ez is óhatatlanul eszembe jutott amikor láttam kettejük versengését a tévében és csak reménykedni tudtam, hogy ezúttal nem az lesz a vége. És tényleg nem így lett, mert Sebastian azóta jóval érettebb és koncentráltabb lett 2010-es énjéhez képest, most mégis amiatt ítélik el, mert egyszer az életben nem úgy viselkedett, ahogy előírják, hanem igenis a saját kezébe vette az irányítást és amolyan jöttem-előztem-győztem módon el is érte a célját.
    Persze a Red Bullt is meg lehet érteni, hiszen ők azt tartják szem előtt, hogy mindkét autójuk épségben célba érjen és ha ez kettős győzelmet hozhat, persze hogy feszültek lesznek ha azt látják, hogy egymással marakodik a két pilótájuk. Viszont az is eszembe jutott, hogy talán nem azért próbálták visszafogni Sebastiant, hogy Mark győzelmével bebizonyítsák a világsajtónak, hogy náluk nincs egyes-kettes számú pilóta és semmilyen sorrend? Mert a szezonkezdés előtt állandóan ezt kérdezgették tőlük és most talán úgy gondolták Hornerék, hogy így lehet legjobban elhallgattatni őket.
    Csakhogy a tervük fuccsba ment, mert csak azt sikerült bebizonyítani az egész világnak, hogy az arany tojás tojó tyúk, akit Sebastian Vettelnek hívnak, nem egy mozgatható báb, hanem egy olyan vérbeli versenyző, aki ha kell szembeszáll saját csapatával és társával is ha a győzelemről van szó.
    És ki tudja...lehet, hogy pont ezen a 7 ponton múlik hogy idén is világbajnok lesz :)
    Akkor pedig ő mosolyoghat egyedül a tátogó ellenszenveseivel szemben, akik ezek után egyáltalán nem állíthatnak olyasmit, hogy "mázlival nyerte meg a vb-t" ;)
    A csapatsorrendről pedig az az érzésem, hogy még hallani fogunk idén.
    Puszi!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia :)
      Egy biztos nincs azonos vélemény erről a szituációról. Senki sem egyforma, így mindenki máshogy látja a dolgokat. Én most, mint rajongó írtam le a véleményem.
      Ám ez is csak egy a sok közül :D
      Szerintem is még sokat fogják emlegetni a történéséket, de remélem, hogy tanulnak is belőle és nem ismétlődik meg még egyszer, mert ezek a botrányok csak ártanak a sportnak.
      Puszi

      Törlés