2014. január 11., szombat

A technika útvesztője: Bukósisak és a HANS




A Forma 1-ért sokan rajonganak, de kevesen vannak, akik valójában tisztában vannak a sport technikai hátterével. Aerodinamika, diffúzor, fékegyensúly vagy telemetria. Nap, mint nap halljuk a közvetítések alatt a kifejezéseket, de nem igazán tudjuk őket hova sorolni. 

Ebben nincs semmilyen szégyellni való, ugyanis a Forma 1 egy nagyon összetett technikai háttérrel rendelkezik. Kiváló mérnöki gárda dolgozik azon,hogy az autókból egy-egy pilóta a legtöbbet tudja kihozni. Viszont most érkezik egy kis segítség, hogyha nem is mindent, de a legfontosabb dolgokat mindenki megismerje és legyen egy halvány sejtése arról, ami elhangzik a televízióban, vagy megjelenik az újságok címlapján. Itt az idő felvágni a tudással !!

A bőrkalaptól az életmentőig. A F1-es sisakok kezdetben csak azt a cél szolgálták, hogy a versenyzők haját ne borzolja össze szél, de idővel a biztonság nélkülözhetetlen kellékévé váltak, s nem utolsó sorban az F1 legjellegzetesebb dizájnjának hordozójává.

Alapvetően az alakja úgy néz ki, mint azok a sisakok, amelyeket a pilóták az 1970-es évek végén, az 1980-as években hordtak, de a tervezés és a kivitelezés az évek során gyökeresen megváltozott. Egy akkori Forma 1-es sisak átlagosan 2 kg-ot nyomott. A súlyuk azonban drámaian megnőttek a nagy G-erős kanyarokban és a lassításkor. Ezt követően a fejlesztők nagy hangsúlyt fektettek abba, hogy minél könnyebb, de annál erősebb bukósisakot alkossanak. Ma már minden egyes részükre vonatkozik valamilyen szabvány. A szénszálas anyagból készült, modern sisak éppúgy a kifinomult csúcstechnológiát képviseli, mint az autó többi alkotóeleme.

1400 gramm, mindössze ennyit nyom egy bukósisak tömege. Alig másfél kilós életmentő pilótatartozék, amely több különböző rétegből épül fel. A külső héjnak jellemzően 2 rétege van: a karbon szálak fölött rostokkal megerősített gyanta. Az alatta levő réteg hihetetlenül erős műanyagból készül, amit a golyóálló mellényekben is használnak. Azután egy lágyabb, formálhatóbb réteg van polisztirol alapú műanyagból, amit aztán befednek azzal a tűzálló anyaggal, amellyel a versenyzői overált és a kesztyűt is. A sisakrostély pedig egy különleges, tiszta polikarbonátból készül, miközben egyesítik a láng elleni védelmet a kiváló láthatósággal. Ugyanis 830°C-os hőséget kell elviselnie, a számtalan igencsak szigorú törés teszt mellett. A legutóbbi szezonokban a sisakok alakja fokozatosan alkalmazkodik az aerodinamikai elvárásokhoz, amellyel további teljesítménynövekedést kívánnak elérni.

  A bonyolult előállítás ellenére a sisakokat kézzel festik hihetetlen ügyességgel, ami több száz órás munka, komplikált mintákkal és tervekkel. És egy pilóta egy szezon folyamán több sisakot is használhat, sőt vannak, akik rendszeresen új sisakfestéssel állnak rajthoz. Gondoljunk csak Sebastian Vettelre, aki 50-es számhoz közelít, ami az egyedi sisakok számát jelenti.

A bukósisak egyik fontos tartozékáról is kell, hogy ejtsünk néhány szót. HANS angol rövidítés, ami fej és nyaktámaszt jelent. Az eszközt, azután kezdték kifejleszteni, hogy több balesetnél is súlyosabb fejsérülést szenvedett a pilóta. Azonban csak 2003-tól vált kötelezővé, azóta viszont 44%-kal csökkent a „tipikus” fejmozgás, 86%-kal a nyakra ható erő és 68%-kal a gyorsuláskor a fejre ható erő, ami ugyancsak lecsökkenti a sérülés lehetőségét.

Ma mindkét eszköz a biztonság alappillérért képzi és teszi a versenyzők számára a versenyzést kevésbé kockázatossá. Remélem, hogy ezekkel az apró, de fontosabb technikai adatokkal egy kicsit mindenki közelebb került, az ő által imádott sportjához és talán néhány kérdésére is választ kapott.

Nincsenek megjegyzések :

Megjegyzés küldése