Politika, pénz, növekvő elvárások és egy
állandóan fejlődő sportág. Naponta köttetnek a világ vállalatai között
megállapodások és üzletek. A Forma 1 fényűző világa sem maradhat ki a
körforgásából. Ámulattal figyeljük évről évre az újabb és újabb pályák
debütálását. Már nem csak a csapatok és a pilóták versengnek egymással.
Helyszínek rivalizálnak, hogy melyikük képes nagyobbat robbantani egy
versenyhétvége alatt.
Európa
vagy a fejlődő kontinensek ígérik a jobb befektetést?
Történelmi pályák, amelyeken már több
mint 50 éve róják a köröket gyorsabbnál gyorsabb versenygépek. Mindenki ismeri
az olyan helyszíneket, mint Monaco,
Silverstone, Monza és Spa. Versenypályák melyek már inkább antikváriumi
darabok közé sorolhatunk. Pályák, melyeknek szerepük csökken, helyzetük pedig
egyre kilátástalanabbá válik, annak ellenére, hogy milliók rajonganak ezekért
az igazi helyszínekért. A versenyzők és a szakértők többség is állítja, ezek az
igazi VERSENYPÁLYÁK, itt igazán
izgalmas egy kör.
Hasonlítsuk
csak össze egy európai és egy ázsiai futamot. Milyen különbségek
is tárulnak a szemünk elé?
A fényűzés és a csillogás régóta
elengedhetetlen részét képzi a F1 világának. Nézzük csak meg a szingapúri vagy
a Yas Marinai pályát. Első ránézésre egy csillogó ékszerdoboz jut eszünkbe
róluk. Mindenhonnan a ragyogás, tündöklés tükröződik. Drága szállodák, sztárok
megszámlálhatatlan tárháza. Ez a fényűzés varázs. Egy szurkolónak azonban
tényleg erre van szüksége, hogy előre megrajzolt pályákon egy kétórás
eseménytelen versenyt kövessen végig lehetetlen időpontokban? Ha nem is a
rajongóknak, de a sport hírnevének és világának szükség van rá. Egy újabb
reklámra a nagyvilágban.
Sokat vitatott kérdés továbbá, hogy
megéri-e az európai futamokat kiszorítani a F1 repertoárjából. Érdemes egy
biztos rajongói közönséget felváltani a bizonytalannal? Minden esetben
ragaszkodni kell egy tervhez? Gondoljunk csak Bahrein jelenlegi helyzetére.
Tényleg mindent megér egy felbolydult, lázadókkal teli országban futamot
rendezni? A kockáztatás iránya kétféle lehet. Hatalmas bukás és kudarc,
kidobott milliókkal és elpazarolt lehetőségekkel vagy egy hatalmas nyereség
esélye. Hiszen sikeres üzletek esetén újabb országban nyílik meg egy kapu a F1
kedvelői számára. Egy kettős játszma a F1-en belül. A maradás, de a haladás is kockázatos
tényezőnek bizonyulhat.
Meglátásom szerint a legkedvezőbb
lépésnek egy egyensúly felállítása bizonyulna Európa és az azon kívüli országok
között. Végülis értelmetlen lenne eldobni a F1 őshazáját a fényűzés Mekkája
miatt. Az örökös huzavonák és harcok pedig csak romláshoz vezetnek és ártanának
ennek a tökéletes világnak, mely már 1950 óta fenn áll. Így a megoldás mindenesetben a KOMPROMISSZUM.
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése